torsdag 6 mars 2014

Copia och fyndplatser

Copia


Copia betyder repertoar. Som talare har du med dig berättelser redan, och sätt att berätta dem på som du vet skapar effekt. I privata sammanhang drar du ofta dina favorithistorier och vet precis hur du ska bygga upp stämningen runt ditt berättande. Du har alltså redan en copia.

Stilfigurerna som vi pratade om förra gången kan du lägga till din copia. Välj dem som passar för dig som person (så att det inte är påklistrat - minns att alltid vara dig själv), men välj också dem som passar bäst för ditt innehåll! Genom rätt stilfigur skapas rätt effekt och lyssnarna manipuleras till just den känsla som du vill skapa.


Fyndplatser


För att ett uttalande ska vara övertygande behöver man använda sig av stöttor. I retorisk teori talar man om fyndplatser. När vi t.ex. argumenterar, använder vi oss av olika fyndplatser för att föra fram olika argument som har olika karaktär.

Vi gick igenom följande:

  • definitioner:
    Vad menas med?
  • nyttoargument
    "Köper du en Volvo lastar ni lätt alla kompisarnas packning till skidsemestern"
  • moraliska argument
    "Volvo är en trygg, säker och miljövänlig bil"
  • fakta och statistik
    "En aktuell forskningsrapport från Stanford har visat att..."
  • jämförelse
    med en annan liknande företeelse/produkt, eller överför betydelsen till något annat som är känt för mottagaren
  • hjärta och känsla
    vädja till mottagarens känsla för stil, empatiska förmåga, ilska, glädje eller sorg (Denna fyndplats använde sig G Persson av i talet för att hedra offren vid katastrofen i Sydostasien.)
  • auktoriet
    Zlatan kör Volvo! eller: "Historien har visat att..." eller: "Forskarvärlden är enig om att..." (GP igen, när han låter dikten "tala" för den känsla han vill sätta inför de tre tysta minuterna.)
  • erfarenhet
    "I tjugo års tid levde jag själv som hemlös. Jag vet vad det innebär att..."

Fyndplatserna stökar man runt i under inventio-fasen av den retoriska arbetsprocessen. (Se tidigare inlägg.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar