torsdag 27 februari 2014

Retorik - inledande lektion, arbetsprocess och stilfigurer

Här kommer ett ganska torftigt blogg-inlägg, men som sammanfattar vad vi gick igenom på lektionen.

Inför det nationella provets muntliga del, där man ska hålla ett argumenterande tal i vilket man använder sig av retoriska verkningsmedel, behöver vi repetera lite retorik och träna oss lite extra.

Vad menas med retoriska verkningsmedel?

- tillitstriaden: ethos, logos och patos ska fungera väl. Det gäller att man har den i åtanke redan på inventio-stadiet. Hur skapar jag tillit till känslorna som väcks hos lyssnarna vid framförandet, till det jag säger och till mig själv som talare. De tre sakerna samverkar med varandra och alla talare tar till olika knep för att skapa tillit genom de tre olika sakerna.
- stilfigurer (ni fick i läxa att kolla i läroboken Handbok i svenskap språket på s 181f. Vi gick också igenom ett par stycken andra - se nedan.
- hjälpmedel: det kan vara en bild på power-point, något man visar upp eller något man skickar runt. Det kan vara att man använder tavlan för att rita eller skriva något och göra logos tydligare. Hjälpmedel ska användas på ett sätt som tillför talet något. Tillförs inget är det inte någon vits med hjälpmedlet. Därför bör man tänka igenom detta.

Den retoriska arbetsprocessen 

...ska följas vid arbetet med talet, men det är ju en självklarhet för er nu. Det ska den ju alltid göra! Processen beskrivs i partes som består av:

Intellectio
Att man tänker igenom talsituationen innan man börjar förbereda sig. När, var och för vem ska jag tala? (Man måste ju anpassa sitt innehåll efter det.
Inventio
Att man spikar tes eller frågeställningar och brainstormar kring allt man kan komma på som kan anknyta till det.
Dispositio
Att man väljer ut och sovrar från alla sina idéer samt ordnar dem till en fungerande disposition. Hur inleder jag effektfullt? Tesens eller frågeställningens presentation måste vara tidigt i talet. I vilken ordning tar jag sedan upp innehållet i avhandlingen? Hur avslutar jag?
Elocutio
Här klär man nu sitt innehåll i språklig dräkt (skriver manus). Planera för dina stilfigurer. Fundera över bildspråk och effektfulla formuleringar.
Memoria
Du ska ju tala och inte läsa högt. Manus får användas endast som stöd vid framträdandet. Träna om och om igen till du kan tala fritt och ändå få med de stilfigurer du planerat för och ditt innehåll i den disposition som du bestämt.
Actio och pronuntiatio
Detta gäller hur du uppför dig när du faktiskt håller själva talet. Till viss del kan det tränas i memoria. Du behöver röra dig naturligt, kanske peka på något eller hålla upp något, förflytta dig, göra andra gester för att understryka vad du säger... Tänk också på rösten. Variera ditt tempo så att viktiga bitar får emfas och glöm inte pauser och fraseringar. (Jag illustrerade när jag läste Göran Perssons tal högt för er.)

Stilfigurer vi gick igenom:
anafor
liknelser och metarforer
(dramatisk) stegring
kontrast
alliteration
citat
personifikation

I läxa fick ni också läsa på själva om andra stilfigurer i läroboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar